Covid-19 info

Alates 28. detsembrist kehtivad kooridele, orkestritele ja kontserdikorraldajatele Harjumaal uued piirangud

Valitsus kehtestab alates esmaspäevast, 28. detsembrist ulatuslikud COVID-19 piirangud Harjumaale ja pikendab juba kehtivaid koroonaviiruse leviku tõkestamise abinõusid Ida-Virumaal.

Harjumaal ja Ida-Virumaal ei saa 28. detsembrist kuni 17. jaanuarini teha ei koori- ega orkestriproove (ehk siis huviharidus ja –tegevus on suletud)ega ka avalikke kontserte. Muudes maakondades on avalikud kontserdid endiselt lubatud, aga proove ei tohi sealgi teha kuni 4. Jaanuarini.

Vaata uuendatud piirangute infot siit: https://www.kul.ee/et/uudised/korduma-kippuvad-kusimused-koroonaviiruse-levik-ja-kultuurivaldkond

COVID-19 käitumisjuhend avalike ja kultuuriürituste korraldajatele ning kultuuriasutustele

See juhend on tugimaterjal organisatsioonidele ja asutustele, kes korraldavad avalikes kohtades ja avalikkusele mõeldud üritusi ja koosviibimisi. Sellised üritused on näiteks avalikkusele avatud
kaubandusüritused, kinoseansid, etendused, kontserdid, konverentsid, laadad ja festivalid. Samadest põhimõtetest on võimalik lähtuda ka kohaliku omavalitsuse üksuse volikogu istungite pidamisel, isikute
vabatahtlike ühenduste üldkoosolekute pidamisel jms.
Juhend lähtub Vabariigi Valitsuse 19.08.2020 korraldusest nr 282 „COVID-19 haiguse leviku tõkestamiseks vajalikud liikumisvabaduse ning avalike koosolekute pidamise ja avalike ürituste
korraldamise piirangud“ ning on muudetud vastavalt:

  1. 12.11.2020 korralduse nr 282 muutmise korraldusele nr 411
  2. 23.11.2020 korralduse nr 282 muutmise korraldusele nr 417
  3. 03.12.2020 korralduse nr 282 muutmise korraldusele nr 427
  4. 10.12.2020 korralduse nr 282 muutmise korraldusele nr 440
  5. 23.12.2020 korralduse nr 282 muutmise korraldusele nr

Vabariigi Valitsuse korralduste terviktekstid on kättesaadavad Riigi Teatajast ja internetileheküljelt www.kriis.ee.
Juhend on jagatud kolmeks osaks:
1) üldised nõuded kultuuri- ja avalike ürituste korraldamisele ja kultuuriasutustele;
2) suunised ja soovitused teemade kaupa (nt töötajate tervishoid, ohutus);
3) suunised ja soovitused ürituste liikide kaupa.

COVID-19 on nakkushaigus, mis levib inimeselt inimesele piisknakkuse kaudu, peamiselt lähikontaktil nakkusohtliku inimesega, kellel on iseloomulikud sümptomid. See tähendab, et viirust on võimalik
saada nakatunud inimesega lähikontaktis olles või saastunud pindade ning käte kaudu. Viirus levibkiiremini siseruumides ning riskirühmadel (sh vanemaealistel) on suurem risk haiguse raskekujuliseks kulgemiseks, tüsistusteks ning haiglaravi vajaduseks.
Ettevalmistamisel tekkivate lisaküsimuste puhul on võimalik konsulteerida kohaliku omavalitsuse üksuse, Terviseameti ja Kultuuriministeeriumiga.
Juhendit täiendatakse piirangute leevendamise või tingimuste muutmise järgi.

1.Üldised nõuded kultuuri- ja avalike ürituste korraldamisele ning
kultuuriasutustele

Avalikes siseruumides viibijad peavad kandma kaitsemaski. See kohustus ei laiene alla 12-aastastele lastele või juhul, kui maski kandmine ei ole tervislikel põhjustel, erivajaduse, töö või tegevuse iseloomu tõttu või muid olulisi põhjuseid arvestades võimalik.
Maskide kättesaadavuse tagab korraldaja, kes võib neid ise jagada või müüa või paluda üritusele tulijatel need endale enne soetada.
NB! Maskina on käsitletavad visiirid, meditsiinilised maskid, korduvkasutatavad maskid, ise valmistatud maskid või kaelussallid, mis püsivad ette tõmmates nina ja suu ees.

Ida-Virumaal ei ole jätkuvalt ja Harjumaal alates 28.12.2020 kuni 17.01.2021 lubatud avalikud koosolekud, üritused, konverentsid, teatrietendused, kontserdid ega kinoseansid siseruumides (olenemata statsionaarsete istekohtade olemasolust). Õues toimuvate avalike ürituste ja avalike koosolekute puhul kehtib grupipiirang 10 inimest ning peab olema tagatud, et teiste rühmadega kokku ei puututa.

Mujal Eestis on lubatud avalikud üritused (teatrietendused, kontserdid, kinoseansid, festivalid,rahvakultuurisündmused, laadad, konverentsid jne), k.a nii ühe- kui mitmepäevased ettevõtmised, mille raames võib toimuda eraldi üritusi (sh eri kohtades ühel ajal), milles on vastavalt asukoha tüübile
järgmised piirarvud:

  • ilma statsionaarsete istmeteta ruumis kuni 250 inimest
  • statsionaarsete istekohtadega ruumis kuni 400 inimest
  • välitingimustes kuni 500 inimest
    NB! Statsionaarsete istekohtadena käsitletakse püsivalt ruumi ettenähtud istekohti, mis on nummerdatud või muul viisil märgistatud ja alaliselt publikule või osalejatele kasutamiseks määratud. Sealjuures peetakse silmas istekohti, mis on põhiplaani vms püsiva lahendusega
    ruumi määratud, kuid mida vahetatakse istmekohtadeta põrandaala vastu samas toimumiskohas muude ürituste korraldamiseks.

Sealjuures ei tohi ühel üritusel osalejad (vastavalt üritusel osalejate piirarvudele) kokku puutuda teisel üritusel (sh sama ürituse alaüritused erinevates toimumispaikades) osalejatega ürituste toimumise
ajal, nende vahel, enne ja pärast.Statsionaarsete istekohtadeta avalikud üritused peavad lõppema hiljemalt kell 22.00.

Siseruumides tohib päevas ülalmainitud piirarvudest suurema osalejate arvuga üritusi korraldada juhul, kui üritus toimub paralleelselt erinevates ruumides, millel ei ole ühiselt kasutatavat pinda ega õueala ja millel on eraldi sisse- ja väljapääsud, ning üheski ruumis ei ole lubatud piirarvust rohkem inimesi.
NB! Esinejaid ja korraldajaid ei arvestata külastajate või osalejate arvu hulka, kui on tagatud, et esinejad ja korraldajad ei puutu külastajatega vahetult kokku, v.a lühikontaktid, nagu pileti kontrollimine, riiete hoiule võtmine jms.

Väljaspool Harjumaad ja Ida-Virumaad kehtib mittestatsionaarsete istekohtadega ruumides toimuvatele avalikele koosolekutele ja avalikele üritustele (sh konverentsidele, teatrietendustele, kontsertidele ja kinoseanssidele) ruumi 50% täituvuse piirmäär ning külastajad tuleks üritusel paigutada võimalikult hajutatult.

Väljaspool statsionaarsete istekohtade ala võivad koos viibida ja liikuda kuni kaks isikut, hoides teistest vähemalt kahemeetrist vahemaad, v.a koos liikuvad või viibivad perekonnad või kui neid tingimusi ei ole võimalik mõistlikult tagada. Teenuse osutaja peab klientidele tagama võimaluse tingimusi täita ning hoolitsema, et inimesed oleksid väljaspool istekohtadega ala hajutatud (nt garderoobis ja kohvikus).

Piirangud ei kohaldu ilma kohalviibiva publikuta veebiülekannetele ja ürituste ning teatrietenduste salvestustele, millest võtavad füüsiliselt osa professionaalsed esinejad ja tehniline meeskond.

Lisaks peab ürituse korraldaja tagama desinfitseerimisvahendite olemasolu ja desinfitseerimisnõuete täitmise Terviseameti juhiste kohaselt.

Toitlustus- ja meelelahutusasutused peavad sulgema kohapeal viibivatele külastajatele oma uksed kella 22-st kuni kella 6-ni hommikul. Toidu kaasamüük ja -ost jääb lubatuks. Alates kella 22-st tohivad oma uksed avatuks jätta statsionaarsete istekohtadega kultuuriasutused, nagu teatrid, kinod, kontserdisaalid.

Huvihariduse ja -tegevuse ning muuseumide haridusprogrammide korraldamisel tuleb arvestada järgmist:

  • Siseruumides on grupiviisilised tegevused keelatud ja lubatud vaid kontaktivaba individuaalne tegevus, sh koos juhendajaga.
  • Õues kehtib jätkuvalt grupipiirang 10 inimest ning peab olema tagatud, et teiste rühmadega kokku ei puututa. Sarnaselt teiste avalike teenustega peab teenuse osutaja ka huvitegevuse, täiendkoolituse ja täiendõppe korraldamisel tagama desinfitseerimisvahendite olemasolu ning desinfitseerimisnõuete täitmise Terviseameti juhiste kohaselt. Lisaks tuleb ühiskasutatavad asjad pärast iga kasutuskorda desinfitseerida.

Koolide õppehoonetes kehtib liikumisvabaduse piirang kuni 10.01.2021, mistõttu kontaktõpet sel perioodil ei toimu. Teatrietendustest, kinoseanssidest, kontsertidest ja muudest avalikest üritustest
osavõtt on konkreetses toimumispaigas kehtivate piirangute alusel koolilastele endiselt lubatud.

Avalikud üritused, mille osalejatele kehtestatud tingimused võivad erineda eelnimetatust, on lubatud järgmistel tingimustel:

  1. tegemist on ülekaaluka ühiskondliku või riikliku huviga üritusega;
  2. ürituse toimumise asukoha kohaliku omavalitsuse üksus on esitanud seisukoha tegevuse elluviimise kohta;
  3. Terviseamet on esitanud arvamuse ürituse korraldaja poolt COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 leviku tõkestamiseks koostatud riskide maandamise plaani sobivuse kohta.
    Avalike sündmuste puhul, mille kohta annab loa kohaliku omavalitsuse üksus, teeb viimase otsuse kohaliku omavalitsuse üksus. Üksusel on õigus vajaduse järgi piiranguid kitsendada.

2. Suunised teemade kaupa

NB! Tegemist on prognoosiga. Kui epidemioloogiline olukord ei ole avalike ürituste korraldamiseks soodne, ei ole eeltoodud osalemispiirangute leevendamist võimalik rakendada.
Kõik olulised üldjuhendid (puhastus, toitlustus, haigestumine viirusesse töökohal jm) leiab Terviseameti kodulehelt: https://www.terviseamet.ee/et/koroonaviirus/koroonaviiruse-haiguscovid-19-trukised-ja-juhendmaterjalid.
Telefonidesse soovitame laadida HOIA rakenduse: https://www.hoia.me/.
Palume korraldajatel jagada infot HOIA rakenduse ning muude meetmete kohta.
Kampaania materjalid leiab aadressilt https://www.kriis.ee/et/koroonaviiruse-trukised.

Töökorraldus
 Korraldaja valib töötajatele isikukaitsevahendid riskianalüüsi põhjal, hinnates töötajate riskirühma kuulumist ja töö eripära. Riskianalüüsis hinnatakse töökeskkonnast tulenevaid riske (sh nakkusohtu) ning meetmeid nende riskide maandamiseks.
Vt ka juhendit, kuidas teha riskianalüüsi töötajate ohutuse kaitsmiseks:
https://www.tooelu.ee/et/tootajale/tookeskkond/Tookeskkonna-ohutegurid/Bioloogilisedohutegurid/Koroonaviirus-kui-bioloogiline-ohutegur.

 Kõigile, kelle töö iseloom seda võimaldab, tuleb võimaldada kaugtööd.
 Koosolekute pidamisel tuleb eelistada elektroonilisi sidevahendeid. Kui see pole võimalik, siis peaksid osalejad:

  • hoidma üksteisest mõistlikku distantsi, vältima kätlemist jm otsest kontakti;
  • kandma maski;
  • järgima head respiratoorset ja kätehügieeni;
  • hoidma koosolekuruumi uksed võimaluse korral avatuna, et vältida ukselinkide katsumist.

Ohutus
 Ürituse korraldaja tagab turvateenistujate või abipersonali olemasolu üritusel piisavas ulatuses, kindlustades ürituse iseloomu ja külastajate arvu silmas pidades võimekuse kontrollida käitumisjuhendis kirjeldatud nõudeid.
 Sündmuse korraldaja tutvustab turvateenuse pakkujatele või abipersonalile käesoleva juhendi põhimõtteid, sh nõudeid isikute terviseohutuse tagamiseks.
 Turvatöötaja suhtleb haigussümptomeid omava ürituse külastajaga mõistvalt, tutvustades talle rahulikult sündmuse külastamise tingimusi ja (korraldaja varem kehtestatud) eeskirju ning olulisust tagada olukorras nakkusohutus nii temale kui kõigile teistele üritusel osalejatele.
 Korraldaja, turvatöötaja või muu korraldatava tegevuse eest vastutav isik võib külastaja ürituselt ära saata (kooskõlas kehtestatud külastamise tingimuste ja eeskirjadega) vaid äärmisel vajadusel, kui isikul on ilmselged haigusnähud. Korraldaja võib isiku nõusoleku korral mõõta tema
kehatemperatuuri ainult kontaktivaba termomeetriga. Selle, kuidas ja milliste sümptomite puhul reageerida, leiab ülevaate Terviseameti koostatud juhendist (vt lisa 2).
 Ürituse korraldaja tagab tugipersonali, sh turvateenistujate ja abipersonali esmaste kaitsevahendite korrektse kasutamise (prillid, maskid, kindad).

Ettevalmistus
 Sündmuste korraldajad koostöös sündmusteks sobivate ruumide ja alade rentijaga arvutavad kasutuses olevate ruutmeetrite või sisetingimuste korral ruumide tehniliste nõuetele järgi (ruumide korral kuni 50% täituvuse ja distantsi hoidmise võimaluste järgi) välja maksimaalse isikute
koguarvu ja tagavad piirangute täitmise, v.a statsionaarsete istekohtadega siseruumides.
 Korraldaja teavitab külastajaid pileti ostmisel ja broneerimisel ning sisenemisel, et üritusele/asutusse ei ole lubatud inimesed, kes on viimase 14 päeva jooksul haigestunud COVID-19-sse või olnud kontaktis kinnitatud COVID-19 haigestunuga või kellel on respiratoorse nakkushaiguse sümptomid (nt palavik, kuiv köha, hingamisraskused). Täiendavalt teavitab
korraldaja külastajaid pileti ostmisel, broneerimisel ja ürituse alale sisenemisel, et respiratoorsete nakkushaiguse sümptomitega inimesed võidakse ürituselt koju saata. Korraldaja ei pea üritusel tegema osalejate meditsiinilist kontrolli, kuid tagama Vabariigi Valitsuse korralduse täitmise ning haigustunnustega inimeste koju saatmise või raskete haigustunnuste puhul kiirabi kutsumise.
 Korraldaja teavitab piletiostjat piletite ümbervahetamise või tagasiostmise tingimustest ja võimalustest, kui piletiostja on sunnitud osalemisest tervislikel põhjustel loobuma.
 Korraldaja tagab samas ruumis toimuva kahe erineva sündmuse vahel vajaliku aja (vähemalt üks tund) puhastus- ja desinfitseerimistööde ning ventileerimise jaoks. Siseruume tuleb puhastada iga päev enne ja pärast ürituse vm kogunemise toimumist.

Osalejate ohutus
 Sündmusel osalejaid tuleb sündmuse külastamise tingimustest ja eeskirjadest teavitada nii piletimüügil, broneerimisel kui ürituse alale sisenemisel. Teavitust teha asutuse/korraldaja eri kanalite kaudu: veebilehel ja sotsiaalmeedias, nii tekstina kui piktogrammidena asutuses kohapeal, sh välisustel, piirdeaedadel.
 Riskirühma kuuluvatel isikutel (vanemaealistel ja kroonilisi haigusi põdevatel isikutel) tuleb võimaluse korral sündmusel osalemist vältida. Soovituse täitmise eest vastutab eelkõige igaüks ise,hinnates enda tervislikku seisukorda.
 Piletimüük tuleb võimalikult suurel määral viia internetipõhisele eelmüügile ning tagada maksimaalselt võimalus tuvastada tegevuses osalevad isikud ja nende istekoht tegevuse toimumise ajal. Need meetmed on vajalikud olukordadeks, kui tegevuses on osalenud COVID-19
positiivne isik ning on vajadus selgitada välja tema lähikontaktsed. Kui eelmüügi süsteem pole võimalik, tuleb sisse viia võimalikult palju kontaktivabu maksemeetodeid (nt viipemakse, mobiilimakse, QR-koodiga mTasku makse).
 Võimaluse korral tuleb üritusel osalejad registreerida. Selleks tuleb kasutada eelistatult elektroonset eelregistreerimist või selle võimaluse puudumisel registreerida osalejad kohapeal.
 Sissepääsul tuleb tagada võimalikult kontaktivaba, minimaalsete järjekordadega ja ohutu distantsiga pääsmete kontroll. Töö tuleb korraldada nii, et külastajatel on järjekorras võimalik hoida distantsi ja tulla piletimüüjale/-kontrolörile vajaduse korral lähemale ainult piiratud ajaks.
Põrandal või maapinnal tuleb distantsi hoidmiseks kasutada tähiseid/infosilte või avalikel üritustel täiendavaid piirdeid (vabas õhus tõkendid, suunaviidad)
 Publikule selgete juhiste tagamiseks nummerdab või määratleb korraldaja mõnel muul üheselt mõistetaval viisil istekohad ja inimeste liikumissuunad määratud kohtadele või tagab inimeste paiknemise n-ö erinevates tsoonides publikualal (piletil sobiva märgistusega), et vältida inimeste kogunemist (sh ühiskasutatavates ruumides).
 Korraldajad tagavad osalejatele võimalused käte desinfitseerimiseks (vähemalt väljaspool tualetti ning ürituse alale või ruumi sisenemisel ja väljumisel) ja pesuks. Lisaks tuleb külastajate liikumisteedele nähtavasse kohta asetada käte desinfitseerimisvahendid. Desinfitseerimisvahendid peaksid kindlasti olema (järskude) treppide juures, mille kasutamisel on käsipuust kinnihoidmine vältimatu, ning toitlustuse pakkujate juures.
 Korraldaja varustab sündmuse territooriumi piisava mahutavusega, kontaktivabalt avatavate ja lihtsasti tühjendatavate prügikastidega ning tagab publiku arvust lähtudes piisava hulga tualette. Korraldaja tagab tualettide regulaarse koristamise (sh ürituse ajal) ning ürituse alal voolava vee, seebi, käte kuivatamiseks paberrätikute ja jalaga avatava jäätmekonteineri olemasolu. Desinfitseerimis- ja pesukohtade juurde tuleb paigaldada vastavad piltjuhised.
 Ühiskasutatavaid ruume ja sagedasti katsutavaid pindu (sh kaardimakseterminali klaviatuuri, müügikassat, kuvarit, klaviatuuri jm müügikohtade aparatuuri, tualetti) tuleb märgpuhastada iga 2–4 tunni järel.
 Sündmuse toimumise paiga sissepääs tuleb avada piisava ajavaruga (vähemalt 30 minutit enne ürituse algust), lähtudes prognoositavast publiku hulgast, et tagada külastajate reeglitele vastav sisenemine, sh distantsi hoidmise võimalus. Võimaluse korral tuleb kasutada inimeste saabumise
ja lahkumise ajastamist, määrates piletil kindla saabumisaja; korraldada inimeste ruumidest või ürituse alalt lahkumine ridade, sektorite kaupa või muu süsteemi abil.
 Toitlustamisel ja alkoholimüügil tuleb lähtuda tingimustest, mis sel perioodil toitlustussektorile rakenduvad. Korduvkasutatavaid nõusid (sh joogikõrsi) tuleb enne taaskasutamist hoolikalt kõrgel temperatuuril pesta.
 Kõik teenused (toitlustus, infopunkt jm) tuleb ürituse alal paigutada võimalikult hajutatult, et osalejad peaksid võimalikult vähe üksteise lähedal seisma.
 Kui asutusel on riidehoid, tuleb läbi mõelda selle kasutamise kord. Lubatud on nii teenindajaga kui iseteenindusega garderoob. Korraldaja peaks tagama, et garderoobis oleks desinfitseerimisvahendid ja ei tekiks järjekordi. Garderoobitöötaja peaks kasutama kaitsekindaid,
vajaduse korral ka maski ning pesema või desinfitseerima regulaarselt käsi.
 Lähtudes ürituse või asutuse riskianalüüsist tuleb vajaduse korral suurendada turvatöötajate või abitöötajate arvu.
 E-poe olemasolul tuleb soodustada selle kasutamist alternatiivina füüsilisele poele.

Töötajate ohutus
 Jälgida tuleb töötajate, sh kõigi üritusega seotud teenusepakkujate tervist.
 Töötajatele tuleb võimaldada regulaarset kätepesu vee ja seebiga vähemalt iga kahe tunni järel.
Soovitatav on pakkuda käte kreemitamise võimalust.
 Kätepesu võimaluse puudumisel tuleb käsi võimaluse korral desinfitseerida käte antiseptikumiga, mille on tootja ette näinud viiruste hävitamiseks.
 Tuleb kontrollida, et töötajad on kaitsevahendite korrektsest ja ohutust kasutamisest (sh paigaldamisest ja eemaldamisest) teadlikud.
 Riskirühmadesse kuuluvate töötajate (eelkõige vanemaealiste ning krooniliste haiguste ja immuunpuudulikkusega inimeste) kokkupuudet osalejatega tuleb võimaluse korral minimeerida.
 Vajaduse ja võimaluse korral tuleb kassa ette paigaldada pleksiklaas või kasutada visiire.

Siseõhu ja vee kvaliteet
 Hoones, kus puudub soojustagastusega sissepuhke- ja väljatõmbeventilatsioon või see ei toimi, peab ruume intensiivselt tuulutama. Näiteks 15 minuti jooksul, kui sisenetakse ruumi, kus on enne teised inimesed viibinud, või vähemalt üks kord tunnis.
 Kui hoonel on toimiv ventilatsioonisüsteem, peab see hoone kasutamise ajal ning vähemalt kaks tundi enne ja pärast hoone kasutamist töötama maksimaalsel projekteeritud tootlikkusel.
 Hoonepõhise tagastusõhuga ventilatsioonisüsteemi peab täielikult ümber lülitama välisõhule, sulgedes selleks tagastusõhuklapid ja avades värskeõhuklapid.
 Majandus- ja taristuministri määrusega kehtestatud nõudeid ei kohaldata hoone kohta, mis ei ole kasutuses vähemalt 60% ulatuses. Näiteks vähenenud kasutusintensiivsusega hooned, kus vähemalt 60% töötajatest on kaugtööl, ja näitusesaalid, mille külastatavus on vähenenud vähemalt 60%. Vähenemise protsendi arvutamisel tuleb lähtuda kasutatavatele ruumidele tuleohutusnõuetega ettenähtud kasutajate arvu piirangust. Vajaduse korral tuleb konkreetses ruumis või hoones lubatud kasutajate arvu täpsustamiseks konsulteerida Päästeametiga.
 Juhul, kui eriolukorra väljakuulutamise/tegevuse lõpetamise algusest alates ei ole hoones joogivett tarbitud või selle tarbimine on olulises mahus vähenenud, peab enne joogivee kasutamist kasutamata torustikud korralikult läbi puhastama. Selleks tuleb täielikult avada kõik kasutuseta olnud kraanid ning lasta veel voolata seni, kuni see saavutab veevõrgu
temperatuuri ega ei muutu enam.
 Hoonetes, kus on soojavee boilerid ja soojaveevarustussüsteemid pikalt kasutuseta seisnud, tuleks samuti kõik kasutuseta olnud kraanid avada ja loputada. Boilerites seisnud vesi on soovitatav välja lasta, vajaduse korral puhastada ning kuumutada värsket vett vähemalt 60 kraadini. Tööde tegemisel tuleb olla ettevaatlik, et ennast ega hoones viibijaid kuuma veega
mitte põletada.
 Veendumaks, et vee kvaliteet vastab nõuetele, on soovitatav teha ka mikrobioloogiliste näitajate analüüs. Kui selgub, et vee kvaliteet nõuetele ei vasta, soovitatakse pöörduda hoone omaniku, veekäitleja või muu pädeva asutuse poole, et teha torustike põhjalikum loputus ja desinfitseerimine. Seejärel teha vee mikrobioloogiline analüüs uuesti.
Asutus või ürituse korraldaja võib kehtestada eelnimetatud nõuetest rangemaid nõudeid, kui see aitab viiruse leviku tõkestamisele kaasa.


3. Soovitused ürituse liikide kaupa

Kontserdi- ja etenduse korraldus
 Korraldaja tagab, et publiku ja esinejate vahele jääv ala oleks nakkusohutuse tagamiseks piisav.
 Korraldaja tagab esinejatele isiklike asjade ja esinemiseks vajalike esemete hoiustamise ning sanitaartingimustele vastava esinemiseks ettevalmistamise ala (riietevahetuseks, grimmiks) ja tualetid.
 Korraldaja tagab laval olevate ühiskasutatavate esemete puhastamise/desinfitseerimise enne ja pärast iga esinejat (kui esitus seda võimaldab).
 Korraldaja tagab, et publikualal olevad tehnilised üksused (nt heli- ja valguspult) on nakkuse võimaluse vähendamiseks selgelt märgistatud ja publikust piiretega eraldatud.
 Publiku kohtumised esinejatega (tänamine, lillede andmine, autogrammide jagamine vms) on lubatud, kui kohtumist ja nimetatud tegevusi on võimalik korraldada kontaktivabalt või inimeste kogunemist piirates.
 Korraldajad, kes on plaaninud kaasata sündmustele välisriigi kodanikest esinejaid või osalejaid, lähtuvad otsuste tegemisel Eestis ja välisriigis kehtivatest piirangutest, mis on kehtestatud inimeste liikumisele, ja liikumisega seotud reeglitest (nt karantiininõudest).
 Vabaõhusündmustel tuleb parkimine reguleerida nii, et arvestatud on kehtestatud distantsi vajadust, korraldaja vastutab vajaduse korral täiendavate turvameetmete tagamise eest parkimise sujuvaks korralduseks ning autoga külastajate informeerimiseks ja liikumise suunamiseks.

Kogu päeva kestvate või mitmepäevaste vabas õhus toimuvate avalike ja kultuuriürituste korraldus (festivalid, rahvakultuuriüritused jms)

 Korraldajal tuleb kogunemiste ja tunglemise vältimiseks tagada inimeste hajutatus, liikumissuunad ja trajektoorid.
 Korraldajal tuleb ülerahvastumise vältimiseks (sh piletita sündmuste puhul) piirata avaliku ürituse külastajate arvu, arvestades sündmuse ala suurust. Võimaluse korral tuleb inimeste külastamist ajastada, määrates neile külastamiseks teatud ajavahemiku.
 Korraldajal tuleb vajaduse korral tagada esmaabipunktid ja meditsiinilise personali olemasolu, lähtudes sündmuse toimumise ajal kehtivatest nõuetest ning ürituse iseloomust. Osaleja haigestumise korral tagatakse koht, kus haigestunud isik saab soovi korral oodata transpordivahendi või kiirabi saabumist, et ürituse territooriumilt lahkuda.